Reflektioner över del 3, Combinatorial Storytelling; or, The Dawn of New Narrative Forms

B. Alexander, (2011), A New Culture of Learning.

Genom de fyra kapitlen i del tre har vi närmat oss en verklighet där gränsen mellan fiction och non-fiction, det digitala och det fysiska, spel/lek och lärande håller på att lösas upp. En verklighet där det digitala tillför en ytterligare dimension till det fysiska.

Genom de här kapitlen, kurskamraters bloggar och länkar till föreläsningar på ämnet har det visats hur spelande är utvecklande. Många färdigheter tränas genom att spela spel (http://www.ted.com/talks/daphne_bavelier_your_brain_on_video_games.html). Men det som jag tycker är intressantast av allt är hur engagerande ett spel kan vara. Spelarna samarbetar och löser problem därför att det är kul!

Här kommer en länk till ytterligare ett TED Talk http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_build_a_school_in_the_cloud.html, en föreläsning som belönades med TED Prize. Se det! Sugata Mitra är en lärare som har en önskan om att skapa Framtidens Lärande genom A School in the Cloud. Jag slänger med en länk till SOLE Toolkit om du skulle vilja hjälpa Sugata med sin önskan http://www.ted.com/pages/814

Jag har sett att många funderar över källkritik och hur väl man kan lita på informationen i “networked books”. Ja, det är klurigt det där. Men med tanke på att det är flera användare som skapar sidan så kan man väl tro att om felaktig information förekommer så rättas nog det snart till av en annan mer kunnig användare som vill bidra. I vilket fall, networked books kanske man använder för att skapa sig en uppfattning om något men inte för att ta som absolut fakta. Det finns inte heller någonting som säger att den här typen av sidor skulle ersätta andra faktasidor. Källkritik är inte längre något för bara de högre klasserna utan bör nog undervisas ganska tidigt, med tanke på utvecklingen.

Att lärandet och skolan står inför förändring är solklart. Jag funderar över hur lärarens roll kommer att förändras och tror att läraren kommer att vara alltmer pedagog och mindre av en kunskapsbank. Hur ser ni på förändringen av lärarrollen?

Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011,
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola (§2.2 sid. 13)
• kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,

Läraren ska (§2.3 sid. 15)
• svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer,

En reaktion på ”Reflektioner över del 3, Combinatorial Storytelling; or, The Dawn of New Narrative Forms

  1. Ping: Sammanfattande reflektioner – Kapitel 8-11 | Digitalt berättande och kreativt lärande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s